Başarılı olmak için çok çalışmak tek başına yeterli olmayabilir.Çok çalıştıkları halde, etkili ders çalışma yöntemlerini kullanmamaları nedeniyle istediği sonuca ulaşamayan pek çok öğrenci vardır. Bu nedenle, öğrencilerin çalışırken etkili öğrenme konusunda bazı temel ilke ve yöntemler hakkında bilgi edinmeleri, başarıyı artırmada yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın temel amacı, etkili öğrenme yöntemleri konusunda öğrencileri kısaca aşağıda belirtilen konular hakkında bilgilendirmektir.
*Nasıl öğreniyoruz
*Hafıza ve tekrarlama
*Motivasyon
*Çeşitli öğrenme tutumları
*Olumlu düşünmenin ders çalışmaya 9etkisi
*Nasıl ders çalışılmalı
*Ders çalışma planı yapma
*Çalışma mekanın oluşturulması
*Etkili okuma, dinleme ve not alma
*Nasıl öğreniyoruz
*Hafıza ve tekrarlama
*Motivasyon
*Çeşitli öğrenme tutumları
*Olumlu düşünmenin ders çalışmaya 9etkisi
*Nasıl ders çalışılmalı
*Ders çalışma planı yapma
*Çalışma mekanın oluşturulması
*Etkili okuma, dinleme ve not alma
ÖĞRENME:
Öğrenme, bilgiyi
*algılama,
*kaydetme,
*hatırlama
ve
*kullanma sürecidir.
Öğrenme süreci kişinin aktif olduğu bir süreçtir.Öğrenme, bireyin çabası sonucu gerçekleşir.
*algılama,
*kaydetme,
*hatırlama
ve
*kullanma sürecidir.
Öğrenme süreci kişinin aktif olduğu bir süreçtir.Öğrenme, bireyin çabası sonucu gerçekleşir.
Öğrenme sürecinde, duyu organları -kısa süreli hafıza -uzun süreli hafıza arasında sıkı bir ilişki vardır.
*Yeni bilgiler (dışarıdan gelen her türlü mesaj) duyu organları yoluyla fark edilir ve kısa süreli hafızaya aktarılır. *Kısa süreli hafızadaki bilgilerden tekrar edilmeyenler unutulur.Tekrar edilenler ise uzun süreli hafızaya saklanmak üzere kaydedilir.
*Bu bilgiler belli bir zaman dilimi geçtikten sonra hatırlanabiliyor sa, o bilgilere ilişkin soru sorulduğunda doğru cevap verilebiliyorsa, öğrenme gerçekleşmiş demektir.Bilgiler tekrar edilmediği zaman unutulur.
HAFIZA VE TEKRARLAMA :
Hatırlamayı güçlendirmek için aşağıda belirtilen aralıklarla tekrar yapmak faydalı olur.
Aynı gün: Öğrenilenler, aynı gün içinde tekrar edilmelidir.
24 saat sonra: Araştırmalar tekrar edilmeyen bilginin büyük bir kısmının 24 saat sonra unutulduğunu göstermektedir.Bu nedenle, öğrenilen bilgiler, 24 saat sonra kısa bir tekrarla gözden geçirilmelidir.
Bir hafta ve bir ay sonra:Küçük bir tekrar,bir hafta ve bir ay sonunda yapılırsa bilgiler uzun süreli hafızaya kaydedilmiş olur.
Düzenli tekrar edilen bilginin 9 hafta sonra %75’lik kısmı hatırlanırken, tekrar yapılmaması durumunda bu bilginin 9 hafta sonra ancak %20’si hatırlana bilmektedir.
Aynı gün: Öğrenilenler, aynı gün içinde tekrar edilmelidir.
24 saat sonra: Araştırmalar tekrar edilmeyen bilginin büyük bir kısmının 24 saat sonra unutulduğunu göstermektedir.Bu nedenle, öğrenilen bilgiler, 24 saat sonra kısa bir tekrarla gözden geçirilmelidir.
Bir hafta ve bir ay sonra:Küçük bir tekrar,bir hafta ve bir ay sonunda yapılırsa bilgiler uzun süreli hafızaya kaydedilmiş olur.
Düzenli tekrar edilen bilginin 9 hafta sonra %75’lik kısmı hatırlanırken, tekrar yapılmaması durumunda bu bilginin 9 hafta sonra ancak %20’si hatırlana bilmektedir.
MOTİVASYON ve ÇEŞİTLİ ÖĞRENME TUTUMLARI:
Öğrenmeye karşı istek ve olumlu tutum, motivasyonu (güdülenmeyi) artıran etkenlerin başında yer almaktadır.
Araştırmacılar, öğrencilerin öğrenmeye karşı tutumlarını yandaki tabloda ana hatlarıyla açıklanan üç grupta toplamaktadırlar.
*Bir öğrencinin sürekli olarak aynı grupta kalması söz konusu değildir.
*Öğrencinin göstereceği çabaya bağlı olarak gruplar arası geçişler görülmektedir.
*Öğrenmeye karşı tutumun olumlu olmaması halinde, bu durumun değişmesi yönünde çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Araştırmacılar, öğrencilerin öğrenmeye karşı tutumlarını yandaki tabloda ana hatlarıyla açıklanan üç grupta toplamaktadırlar.
*Bir öğrencinin sürekli olarak aynı grupta kalması söz konusu değildir.
*Öğrencinin göstereceği çabaya bağlı olarak gruplar arası geçişler görülmektedir.
*Öğrenmeye karşı tutumun olumlu olmaması halinde, bu durumun değişmesi yönünde çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Öğrenmeye Odaklanma: Bu Tutuma Sahip Öğrenci Özellikleri :
*Başarılı olmama korkusu yoktur.
*Motivasyonu yüksektir.
*Kendine güveni tamdır..
*Çalışma stratejileri kullanır..
*Planlı çalışma konusunda özenlidir.
Başarısızlıktan Kaçınma :Bu Tutuma Sahip Öğrenci Özellikleri:
*Başarılı olamama korkusu hakimdir.
*Motivasyonu azdır.
*Başarısızlığı kendi yeteneğinde ya da dersin zorluğunda arar..
*Etkili ders çalışma teknikleri kullanmaz..
*Amacı, öğrenmeden çok ders geçmektir…
*Anlayarak çalışma yerine ezbere başvurur.
Başarısızlığı Kabul Etme:Bu Tutuma Sahip Öğrenci Özellikleri :
*Başarısızlığı kaçınılmaz görür.
*Ders çalışma ve motivasyon ihtiyacı minimum düzeydedir.
*Sürekli desteğe ihtiyacı vardır.
*Başarılı olmak için çaba göstermez.
* Ders dışı etkinliklere fazla zaman ayırır.
ÖĞRENMEYE KARŞI OLUMSUZ TUTUMLARINIZI NASIL DEĞİŞTİREBİLİRSİNİZ?
*Motivasyonun en iyi kaynağı bireyin kendisidir.
*Kendi kendinize bir takım motivasyon kaynakları oluşturabilirsiniz. Bu kaynaklar hem kendi içinizde hem de dışarıda mevcuttur.
*Her şeyden önce okulda öğrendiklerinizi sizin için anlamlı ve değerli kılmaya çalışın.
*Her türlü dersi çalışırken, bu çabanızın gelecekteki başarı ve mutluluğunuzla yakından ilişkili olduğunu düşünün.
*Sıkıcı bulduğunuz derslerin dahi gelecekte gerçekleştirmek istediğiniz hedeflere ulaşmada bir etkisi olduğunu kabul ederseniz, o dersleri çalışma isteğiniz artacaktır.
*Ders çalışmayı başarılması gereken bir iş ya da çözülmesi gereken bir problem olarak görürseniz, ders çalışmak sizin için daha zevkli bir hale gelebilir. Böylelikle, zamanla ders çalışmanın yani öğrenmenin doyum sağlayıcı bir etkinlik olduğunu düşünmeniz mümkün olacaktır.
*Kısaca, motivasyon artırmada en önemli etken, ders çalışmaya yönelik düşüncelerinizi olumsuzdan olumluya doğru değiştirmeniz olacaktır.
*Her şeye rağmen öğrenmeye karşı tutumunuzu olumlu yönde geliştirmekte zorlanıyorsanız, öğretmenlerinizden, okul rehber öğretmen/psikolojik danışmanından ve ailenizden yardım isteyebilirsiniz. Sizin çabanız, başkalarından alacağınız bu yardımla birleşince başarınızı artırmama nız için bir neden kalmaz.
*Kendi kendinize bir takım motivasyon kaynakları oluşturabilirsiniz. Bu kaynaklar hem kendi içinizde hem de dışarıda mevcuttur.
*Her şeyden önce okulda öğrendiklerinizi sizin için anlamlı ve değerli kılmaya çalışın.
*Her türlü dersi çalışırken, bu çabanızın gelecekteki başarı ve mutluluğunuzla yakından ilişkili olduğunu düşünün.
*Sıkıcı bulduğunuz derslerin dahi gelecekte gerçekleştirmek istediğiniz hedeflere ulaşmada bir etkisi olduğunu kabul ederseniz, o dersleri çalışma isteğiniz artacaktır.
*Ders çalışmayı başarılması gereken bir iş ya da çözülmesi gereken bir problem olarak görürseniz, ders çalışmak sizin için daha zevkli bir hale gelebilir. Böylelikle, zamanla ders çalışmanın yani öğrenmenin doyum sağlayıcı bir etkinlik olduğunu düşünmeniz mümkün olacaktır.
*Kısaca, motivasyon artırmada en önemli etken, ders çalışmaya yönelik düşüncelerinizi olumsuzdan olumluya doğru değiştirmeniz olacaktır.
*Her şeye rağmen öğrenmeye karşı tutumunuzu olumlu yönde geliştirmekte zorlanıyorsanız, öğretmenlerinizden, okul rehber öğretmen/psikolojik danışmanından ve ailenizden yardım isteyebilirsiniz. Sizin çabanız, başkalarından alacağınız bu yardımla birleşince başarınızı artırmama nız için bir neden kalmaz.
Kendimize ne diyoruz? Ne yapıyoruz?
“Ama ben şanslıydım,bunu herkes yapabilirdi.”……….Başarının değerini azaltma
“Hepsi benim hatamdı”…………………………………………………………………..Kişiselleştirme
“Bir işe yaramıyorum.”…………………………………………………………………….Genelleştirme
“Bu sınav bir felaket olacak.” ……………………………………………………………..Abartma
OLUMSUZ BAKIŞLARI OLUMLUYA ÇEVİRMEK MÜMKÜNDÜR
Ders Çalışmaya:
*Sıkıcı
*Zor
*İtici
*Gereksiz
vb. biçimde bakmak yerine ;
*Zor
*İtici
*Gereksiz
vb. biçimde bakmak yerine ;
*Çalıştıkça hoşlanılan
*Sonucunda başarı getiren
*Başardıkça çalışma isteğini artıran
*Hedefe yakınlaştıran
biçimde bakmak.
*Sonucunda başarı getiren
*Başardıkça çalışma isteğini artıran
*Hedefe yakınlaştıran
biçimde bakmak.
NASIL DERS ÇALIŞMALI ÇALIŞMALI?
*Çalışma yerinizi belirleyin.
*Ne çalışacağınızı planlayın.
*Çalışma zamanınızı 40-50 dakika ile sınırlayın.
*40-50 dakika sonunda kısa süreli molalar verin.
*Bütün-parça-bütün düzeniyle çalışın.50 dakikayı aşan çalışmalarda genellikle algılama gücü azalır; hatırlama oranıhızla düşer
*Ne çalışacağınızı planlayın.
*Çalışma zamanınızı 40-50 dakika ile sınırlayın.
*40-50 dakika sonunda kısa süreli molalar verin.
*Bütün-parça-bütün düzeniyle çalışın.50 dakikayı aşan çalışmalarda genellikle algılama gücü azalır; hatırlama oranıhızla düşer
ÇALIŞMA MEKANININ OLUŞTURULMASI :
*Çalışma davranışını etkileyen çevresel faktörleri kontrol altına almak, çalışma isteğini artırmak ve konsantrasyonu sağlamak için önemlidir.
*Ders çalışılan mekanda başka bir işle uğraşmamak, o mekanın beyin tarafından sadece çalışmak için kodlanmasını sağlar. Bu durum çalışmaya yoğunlaşmayı artırır.
*Mümkün olduğu kadar her gün aynı mekanda çalışmak, ders çalışmayı kolaylaştırır ve dikkati keskinleştirir.
*Ders çalışılan mekanda başka bir işle uğraşmamak, o mekanın beyin tarafından sadece çalışmak için kodlanmasını sağlar. Bu durum çalışmaya yoğunlaşmayı artırır.
*Mümkün olduğu kadar her gün aynı mekanda çalışmak, ders çalışmayı kolaylaştırır ve dikkati keskinleştirir.
Çalışma mekanın uygun özellikler taşıması, konsantrasyonu sağlayan etmenlerin başında gelir.
DERS ÇALIŞMAYA UYGUN ÇALIŞMA MEKANIN ÖZELLİKLERİ:
*Sık sık havalandırılan temiz bir mekan
*Ne çok sıcak ne de soğuk
*Uygun boyutlarda çalışma masası
*Çalışma sandalyesi ne çok rahat ne de rahatsız edici sertlikte
*Telefon, televizyon, gürültü ve benzerlerinden uzak
*Ne çok sıcak ne de soğuk
*Uygun boyutlarda çalışma masası
*Çalışma sandalyesi ne çok rahat ne de rahatsız edici sertlikte
*Telefon, televizyon, gürültü ve benzerlerinden uzak
PROGRAM YAPMAK :
Önceden hazırlanan program aşağıdaki faydaları sağlar:
*Zamanın etkili şekilde kullanılması
*Neye, nereden başlanacağına karar verilmesi
*Ne zaman dinlenip ne zaman çalışılacağının planlanması
*Güven ve motivasyonun artması
*Zamanın etkili şekilde kullanılması
*Neye, nereden başlanacağına karar verilmesi
*Ne zaman dinlenip ne zaman çalışılacağının planlanması
*Güven ve motivasyonun artması
Çalışma programından, tekrarı içeren, etkili çalışmayı sağlayan ve kişiye özgü hazırlanmış bir program kastedilmektedir. Sadece belirli saatlerde dersin başına oturma, belirli saatlerde mola verme üzerine kurulmuş bir çizelge, uygun bir ders çalışma programı anlamına gelmez.
ÇALIŞMA PLANI HAZIRLAMADA ANA İLKELER :
İlgilerinizi, yeteneklerinizi ve ihtiyaçlarınızı göz önünde bulundurun.
*Derslerle sosyal etkinlikler arasında mantıklı bir denge kurun.
*Kendinize mutlaka her hafta serbest zaman ayırın.
*Planlarınızı geniş kapsamlı küçük aşamalar şeklinde yapın.
*Mümkün olduğu ölçüde günün aynı saatlerini ders çalışmaya ayırın.
*Uyku ihtiyacınızı ihmal etmeyin.
*Planlarınızı objektif olarak değerlendirmeye çalışın.
*Plana uyma konusunda kararlı davranmaya çalışın.
*İhtiyaç duyduğunuz takdirde, planlarınızı güncelleyin.
*Derslerle sosyal etkinlikler arasında mantıklı bir denge kurun.
*Kendinize mutlaka her hafta serbest zaman ayırın.
*Planlarınızı geniş kapsamlı küçük aşamalar şeklinde yapın.
*Mümkün olduğu ölçüde günün aynı saatlerini ders çalışmaya ayırın.
*Uyku ihtiyacınızı ihmal etmeyin.
*Planlarınızı objektif olarak değerlendirmeye çalışın.
*Plana uyma konusunda kararlı davranmaya çalışın.
*İhtiyaç duyduğunuz takdirde, planlarınızı güncelleyin.
ETKİLİ OKUMA:
*Başlık sayfasını okumak
*Kitabın basım tarihine bakmak
*Önsöz ya da giriş bölümünü okumak
*Eğer varsa yazar hakkındaki notu okumak
*İçindekiler bölümünü incelemek
Kitabın her bir bölümü okunurken benzer bir inceleme yapılabilir. O bölümde ne okunacağına ilişkin ön bilgi sahibi olma, zihinde ilgili konuyla bağlantılı bir çerçeve oluşmasına yardımcı olur. Böylece, bölüm okunmaya başlandığında karşılaşılan bilgiler hafızanın çekmecelerine daha rahat yerleştirilir.
*Kitabın basım tarihine bakmak
*Önsöz ya da giriş bölümünü okumak
*Eğer varsa yazar hakkındaki notu okumak
*İçindekiler bölümünü incelemek
Kitabın her bir bölümü okunurken benzer bir inceleme yapılabilir. O bölümde ne okunacağına ilişkin ön bilgi sahibi olma, zihinde ilgili konuyla bağlantılı bir çerçeve oluşmasına yardımcı olur. Böylece, bölüm okunmaya başlandığında karşılaşılan bilgiler hafızanın çekmecelerine daha rahat yerleştirilir.
ETKİLİ DİNLEME:
Etkili Dinleme Alışkanlıkları
Olumlu bir tutum içinde dinlemek
Aktif dinlemek (Anlatılanlara ilişkin sorular geliştirmek)
Sözel olmayan mesajları dikkate almak
Önemli bilgiye işaret eden ipuçlarına dikkat etmek
Ders için ön hazırlık yapmak
Not almak
Olumsuz Dinleme Alışkanlıkları
Anlatılan konuya ilgi göstermemek veya önemsememek
Anlatana karşı olumsuz tutum geliştirmek
Yarım yamalak dinlemek veya dinliyormuş gibi görünmek
Anlatılan her şeyi aynen not almaya çalışmak
Pasif dinlemek
Olumlu bir tutum içinde dinlemek
Aktif dinlemek (Anlatılanlara ilişkin sorular geliştirmek)
Sözel olmayan mesajları dikkate almak
Önemli bilgiye işaret eden ipuçlarına dikkat etmek
Ders için ön hazırlık yapmak
Not almak
Olumsuz Dinleme Alışkanlıkları
Anlatılan konuya ilgi göstermemek veya önemsememek
Anlatana karşı olumsuz tutum geliştirmek
Yarım yamalak dinlemek veya dinliyormuş gibi görünmek
Anlatılan her şeyi aynen not almaya çalışmak
Pasif dinlemek
ETKİLİ NOT ALMA:
Etkili Not Almada Üç Adım
Dersten önce hazırlanma
Dersi dikkatle dinleme ve ders süresince not alma
Dersten sonra alınan notları gözden geçirme
Not Alma İlkeleri
Önemli noktalarıyakalamaya çalışmak
Dinleme ile not alma arasında bir denge oluşturmak
Kısaltmalar ve semboller kullanmak
Özgün ifadekullanmak
Soru sormak
Uyarıve ödevleri not etmek
Not almaya ilk günden başlamak ve düzenli olarak not tutmak
Notları en kısa zamanda gözden geçirmek.
Dersten önce hazırlanma
Dersi dikkatle dinleme ve ders süresince not alma
Dersten sonra alınan notları gözden geçirme
Not Alma İlkeleri
Önemli noktalarıyakalamaya çalışmak
Dinleme ile not alma arasında bir denge oluşturmak
Kısaltmalar ve semboller kullanmak
Özgün ifadekullanmak
Soru sormak
Uyarıve ödevleri not etmek
Not almaya ilk günden başlamak ve düzenli olarak not tutmak
Notları en kısa zamanda gözden geçirmek.
YAYGIN NOT ALMA SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:
Sorun :“Zihnim dağılıyor ve sıkılıyorum.
Çözüm: ”Sınıfın önüne oturmak. Konuyu önceden incelemek. Derste yanıtlanması için sorular hazırlamak.
Sorun :“Öğretmen çok hızlı konuşuyor.”
Çözüm : Kısaltmalar kullanmak. Daha sonra doldurmak için boşluklar bırakmak.
Sorun :“Her şey önemli görünüyor veya hiçbir şey önemli değil
Çözüm : Konu hakkında önceden bilgi sahibi olmak..”Anahtar kavramları belirlemek.İlgili ders kitabını incelemek.
Sorun :“Öğretmen terimleri açıklamadan kullanıyor.
Çözüm:“Anlaşılmayan terimleri kaydetmek. Notları tekrar gözden geçirirken doğrusunu yazmak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder